”Homma ei saa jäädä kaluston huollosta kiinni”

Ari Sihvonen perusti Sihvari Oy:n vuonna 2002. Yrittäjän lisäksi työntekijöitä oli vain yksi. Tänään Sihvari työllistää lähes 90 henkilöä. Yhtiön pääpaikka on Jyväskylässä, muut toimipisteet ovat Vantaalla, Kuopiossa, Kouvolassa ja Lappeenrannassa. Kasvuyritys avaa seuraavan toimipisteensä Varkauteen ensi vuoden huhtikuussa. Liikevaihto oli viime vuonna noin 14 miljoonaa euroa.

Sihvarin 45 jäteautoa kuljettajineen tekee töitä kahdessa vuorossa aamukuudesta iltakymmeneen.

Ympäristönhuollon palvelut tuotetaan tänä päivänä yksilöllisesti ja asiakaslähtöisesti. Homman pitää toimia sujuvasti jokaisessa tilanteessa, Sihvarin toimitusjohtaja Ari Sihvonen kiteyttää.

Asiakaskunta on alan yritykselle tyypillinen: yksityiset, kauppa, teollisuus, kunnat ja kuntayhtymät. Laki määrittelee vahvasti alan toimintatapoja. Asiakkailla on yhä useammin myös erityisvaatimuksia, esimerkiksi Jyväskylä edellytti sopimuskumppaniltaan juuri, että jäteautojen on toimittava biokaasulla. Autot ovat jo tilauksessa ja täydessä toimessa ensi huhtikuun alusta lähtien.

Takana ovat ne ajat, jolloin jätettä ajettiin kaatopaikoille. Päivän sana on kierrätys – ajan haaste puolestaan se, miten ympäristönhuollon palvelut toteutetaan ympäristö huomioiden kustannustehokkaasti.

Kokonaisuuden pitää olla logistisesti järkevä. Riittääkö yksi auto vai tarvitaanko peräkkäin kaksi, ehkä kolmekin, pitääkö olla nosturit? Toimiala vaatii merkittäviä pääomia; yksi jäteauto kaikkineen maksaa hyvinkin sellaiset 250 000 euroa. On selvää, että autojen pitää olla liikkeellä ja tehokkaina koko ajan, varakalustoa ei hirveästi ole. Jotta tämä on mahdollista, ketjuun tarvitaan luotettava huollon yhteistyökumppani.

Ari Sihvoselle ja Sihvarille tuo luotettava kumppani on yrityksen alkuvuosista lähtien ollut Keox Oy.

Käytämme Keoxin huoltopalveluja todella paljon. Heillä on paljon kokemusta ja tietotaitoa. Oman asiakaslupauksemme mukaan palvelemme aamusta iltaan ja tavoitteemme on olla Suomen paras ympäristönhuollon toimija niin asiakkaiden, työntekijöiden kuin yhteiskunnankin kannalta. Jotta näin on, koko ketjun on oltava kunnossa alusta loppuun. Huolto on tässä ketjussa keskeinen lenkki.